Rybky

V naší třídě RYBKY preferujeme práci s příběhem a pohádkou, různé příběhy, jak pohádkové, tak reálné, propojují naše dny ve školce a naplňují den činnostmi pohybovými, rozumovými, sociálními, hudebními, výtvarnými i enviromentálními. 

Cílem je vytvářet pro děti prostředí srdečné a přátelské. Jedním ze základních způsobů práce je komunikační kruh, kde má dítě prostor vyjádřit svůj názor, učí se respektovat mluvčího, rozvíjí fantazii, obohacuje slovník a v neposlední řadě pociťuje sounáležitost ke skupině. Tyto komunikační kruhy využijeme také k řešení případných konfliktů a úskalí, stejně tak se tady můžeme společně radovat, prožívat pocity štěstí a úspěchy, a tak umocňovat společné cítění, empatii a sounáležitost. Zařazujeme i aktivity v malých skupinkách na jednotlivých pracovištích podobně jako v programu „Začít spolu“.

Jedná se o pracovní koutky, které umožňují dětem pracovat jednotlivě i v různě velkých skupinkách. Děti si zde hrají a pracují s různými předměty, pomůckami a materiály, které jsou volně dostupné, přehledně uspořádané v otevřených nebo lehce přístupných skříňkách. 

Každý pracovní koutek je vybaven takovým množstvím pomůcek, aby tam mohla bez problému pracovat skupina dětí. Pracovní koutky jsou označeny počtem pracovních míst, doplněna obrázkem nebo symbolem.

Třída se skládá z těchto pracovních koutků:

  • Pohybový koutek – Děti zde mají možnost rozvíjet hrubou motoriku, zpřesňovat pohyby, aktivně protahovat svalové partie a fixovat si správný postoj těla. Koutek je vybaven cvičebními pomůckami jako jsou žebřiny, žíněnky, švihadla, balanční pomůcky, nášlapné chodníky atd.
  • Hudební koutek – Děti se zde rozvíjí v oblasti vnímání rytmu a melodie písní, zlepšují si pohyb orofaciálních svalů, zdokonalují se v pěveckých, poslechových, hudebně-pohybových a instrumentálních činnostech. Koutek je vybaven zpěvníky, hudebními nástroji jako jsou drhla, triangl, ozvučná dřívka, piano, boomwhackers apod.
  • Koutek s manipulačními a stolními hrami – V tomto koutku si děti mohou osvojit pravidla jednoduchých her, bystří si smysly, logické myšlení, rozvíjí vizuomotorické schopnosti, učí se přijmout prohru, většina her je na principu náhody. Koutek je vybaven hlavolamy, obsahuje různé typy puzzle, logických her, společenských deskových her a her na rozvoj jemné motoriky.
  • Šikulka – V tomto pracovním koutku s dětmi objevujeme a zkoumáme hmyz, rostliny a jiné přírodniny, provádíme různé pokusy a vaříme jednoduché pokrmy, které souvisí s daným tématem. Koutek je vybaven pomůckami jako jsou lupy, zkumavky, encyklopedie, naučné kartičky atd.
  • Písek a voda – Pracovní koutek je vybaven bábovičkami, hračkami a kinetickým pískem – dítě zde rozvíjí svou fantazii, představivost, invenci, kreativitu a jemnou motoriku.
  • Dramatický koutek – v koutku Dramatika probíhají především napodobivé a námětové hry s dramatizujícími prvky. Děti hrou „Na něco“ a „Na někoho“ napodobují dospělé a učí se různým sociálním rolím. Koutek je vybaven kuchyňkou, gaučíkem, nespočtem panenek, loutek, masek, škrabošek a kostýmů. Děti zde mohou napodobovat hru „Na rodinu“, „Na kadeřnici“, „Na lékaře“ atd.
  • Ateliér – koutek je vybavený různými výtvarnými potřebami: temperovými barvami, tušemi, suchými pastely, vodovými barvami.
  • Dílna – v tomto technicky zaměřeném centru mají děti možnost pracovat s různým materiálem a nástroji, které slouží k výrobě nejrůznějších předmětů. Děti se učí manuálně pracovat a rozvíjet praktickou zručnost.
  • Koutek knihy, čísla, písmena – koutek slouží k podchycení zájmu o literaturu, čtení, psaní a počítání. Obsahuje knihovničku a manipulační hry.
  • Kostky a doprava – děti si zde procvičují jemnou a hrubou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti, učí se chápat prostorové vnímání, výšku a váhu, rozpoznávat tvary, spolupracovat a celkově rozvíjet inteligenci a kooperaci.

Do naší třídy chodí letos celkem 27 dětí, z toho 13 dívek a 14 chlapců. Grafomotorické, předmatematické a předčtenářské aktivity navíc připravujeme pro 9 předškoláků, kteří už se těší do velké školy a jedná se o naše velké pomocníky.

Ve třídě pracují dvě plně kvalifikované učitelky pro předškolní vzdělávání. Třída je členěna na část se stolečky a na volný prostor určený pro hru a pohyb dětí. U stolečků probíhá také stolování.